Kurs przeznaczony jest dla osób rozpoczynających pracę z językiem Java, ale znających podstawy programowania w dowolnym proceduralnym język programowania (Pascal, C/C++, VB, …). Uczestnicy szkolenia zapoznają się ze składnią języka, fundamentami programowania obiektowego oraz wybranymi standardowymi bibliotekami i klasami użytkowymi wchodzącymi w skład Java Runtime Environment. Szkolenie prowadzone w formie interaktywnych warsztatów, w oparciu o proste przykłady i projekty.
Czas trwania
Szkolenie trwa łącznie 3 dni - 24 godzin lekcyjnych (45 minutowych).
Standardowo zaczyna się o godz. 9:00 a kończy o 16:00 (w tym czasie przewidziana jest dłuższa przerwa obiadowa około godz. 13:00, oraz 2 krótsze).
Program szkolenia
Wprowadzenie
•Wersje Javy
•Instalacja i konfiguracja Wirtualnej Maszyny (JRE) i środowiska deweloperskiego (JDK)
•Narzędzia deweloperskie
Składnia języka
•Deklaracje i typy danych
•Typy proste
•Typy referencyjne
•Instrukcje sterowania przepływem
•Tablice
Programowanie Obiektowe
•Modelowanie obiektowe, koncepcje programowania obiektowego
•Obiekty: właściwości i metody
•Tworzenie obiektów
•Obiekty i referencje
•Klasy
•Interfejsy
•Pakiety
•Dziedziczenie
•Klasy abstrakcyjne
•Polimorfizm
Klonowanie i serializacja
•Problem płytkiej i głębokiej kopii
•Serializacja obiektów
Usuwanie błędów i obsługa wyjątków
•Praca krokowa
•Przechwytywanie wyjątków - instrukcja try...catch
•Zgłaszanie wyjątków
•Hierarchia klas wyjątków, tworzenie własnych typów wyjątków
Kolekcje oraz klasy generyczne
•Hierarchia klas kolekcji
•Wybrane kolekcje: Lista, Stos, Kolejka, Kolejka priorytetowa, Zbiór, Odwzorowanie
•Określanie naturalnego porządku w klasie (implementacja interfejsu Comparable)
•Dostarczanie zewnętrznego porządku (implementacja interfejsu Comparator)
•Sortowanie kolekcji, kolekcje sortujące
•Klasy Arrays oraz Collections
Wybrane klasy bibliotek standardowych
•Klasa Random
•Klasa String
•Klasa Scanner
•Klasy Date, Time, Timestamp
•Klasy Pattern, Matcher
Operacje wejścia wyjścia
•Wzorzec projektowy dekorator
•Strumienie (bajtowe i znakowe), dekorowanie strumienia - filtry
•Odczyt/zapis – pliki dyskowe
•Pobieranie stron WWW
•Filtry wyspecjalizowane (kompresja, szyfrowanie) i własne
•Obsługa plików, klasa File, klasa URL
Programowanie wielowątkowe
•Cykl życia wątku
•Synchronizacja wątku i ochrona danych
Tworzenie aplikacji z interfejsem graficznych
•Delegacyjny model obsługi zdarzeń
•Komponenty aplikacji graficznej
•Tworzenie okien, paneli – zarządzanie zawartością
•Tworzenie pól tekstowych i przycisków
Komunikacja z bazami danych – JDBC
•Połączenie z bazą danych
•Odczyt oraz modyfikacja danych