Kredyt kupiecki to sprzedaż towaru lub usługi z odroczonym terminem płatności. Jego przeciwieństwem jest sprzedaż gotówkowa lub za przedpłatą. Kredytowanie odbiorców jest dominującą formą w sprzedaży B2B, rzadziej spotykana w sprzedaży konsumenckiej B2C. Terminy kredytu wynoszą zwykle od kilku do 60-90 dni, ale spotyka się także dłuższe, np. 150-180 dniowe przy sprzedaży towarów do sieci handlowych, czy nawet kilkuletnie (inwestycje zagraniczne).
Udzielanie kredytu odbiorcom wiąże się z ryzykiem niewypłacalności:
- prawnej - powstaje wskutek upadłości, układu lub innej prawnej sytuacji (np. odmowa wszczęcia postępowania upadłościowego)
- faktycznej - nie otrzymanie części lub całości zapłaty w terminie.
Ryzyko kredytowe można minimalizować poprzez:
- wdrożenie procedur oceny regularnej oceny sytuacji finansowej kontrahentów
- wdrożenie procedur ustalania i monitorowania limitów kredytowych
- wdrożenie procedur windykacyjnych
- stosowanie jednolitych warunków umów
Zabezpieczeniem przed niewypłacalnością kontrahentów mogą być:
- zabezpieczenia rzeczowe (zastaw, hipoteka)
- zabezpieczenia wekslowe
- zastrzeżenie prawa własności
- poręczenia
- gwarancje zapłaty
- ubezpieczenie kredytu kupieckiego
- faktoring pełny
Zapytaj eksperta o szczegóły »