Gwarancja ubezpieczeniowa to dokument wystawiany przez ubezpieczyciela (gwaranta) dla beneficjenta gwarancji (najczęściej zleceniodawca wykonania prac, usług lub dostawy) i stanowi ona zobowiązanie gwaranta do zapłaty określonej sumy w przypadku, gdy wnioskodawca gwarancji (wykonawca prac lub usług albo dostawca) nie wykona swojego zobowiązania.
Gwarancja może stanowić zabezpieczenie:
- wadium
- należytego wykonania kontraktu (w okresie realizacji kontraktu)
- usunięcia wad i usterek (w okresie rękojmi i gwarancji)
- zapłaty wierzytelności handlowych
- zapłaty długu celnego
Od gwarancji należy odróżnić umowę o wydanie gwarancji, która zawierana jest pomiędzy ubezpieczycielem, a wnioskodawcą i która określa warunki wydania gwarancji, jej treść oraz cenę. Umowa o wydanie gwarancji nie jest umową ubezpieczenia, chociaż zalicza się do działu II ubezpieczeń.
W przypadku uruchomienia gwarancji, czyli wypłaty sumy gwarancyjnej przez gwaranta na rzecz beneficjenta, ubezpieczyciel ma prawo wystąpić o zwrot wypłaconej kwoty do wnioskodawcy gwarancji. Dlatego też każda gwarancja wymaga tzw. zabezpieczenia regresu, czyli złożenia przez wnioskodawcę zabezpieczenia na rzecz ubezpieczyciela. Absolutnym minimum są weksle własne in blanco (czasem z klauzulą "bez protestu"), a w przypadku gwarancji o podwyższonym ryzyku dodatkowe zabezpieczenia takie jak: hipoteka, zastaw, przewłaszczenie czy cesja.
Regułą przy gwarancją ubezpieczeniowych jest jednorazowa płatność składki przed wydaniem gwarancji. Wysokość składki uzależniona jest od wyniku oceny sytuacji finansowej wnioskodawcy, okresu obowiązywania gwarancji, sumy gwarancyjnej, zabezpieczeń oraz treści gwarancji.
Wygodną formą uzyskiwania gwarancji są umowy o limit, czyli umowy okresowe z ubezpieczycielem, w których określany jest dopuszczalny limit na gwarancji oraz stawki za wydanie gwarancji. Zawarcie umowy poprzedzone jest analizą sytuacji finansowej firmy, a sama umowa o limit najczęściej jest bezpłatna.
Zapytaj eksperta o szczegóły »