Linki sponsorowane mogą pełnić kilka funkcji:
- stałej reklamy ze strony A do strony B
- reklamy kontekstowej, dopasowującej link do treści zapytania w wynikach wyszukiwania np. Google AdWords, albo w boksach reklamowych na stronach partnerskich
Poza mechanizmem pozwalającym pozyskać nowych użytkowników na stronie, takie linki umożliwiają też monitorowanie ich skuteczności i dają informację o źródle odwiedzin.
Dobrze wykorzystane mogą być częścią strategii SEO / SEM. Przykładowo, jeśli Ania prowadzi blog o psach, to może wykupić linki sponsorowane na stronach sklepów zoologicznych. Treść linka, np. "najlepszy blog o psach" może po pewnym czasie spowodować podniesienie się pozycji blogu Ani w wyszukiwarce, na zadaną frazę.
Są różne modele zapłaty za linki sponsorowane:
- jednorazowa opłata za dany okres czasu, np. 100 zł za 1 rok na stronie głównej
- płatność za ilość wyświetleń danego linku, w przypadku gdy pasuje do kontekstu działań użytkownika (np. wyszukiwana fraza jest zgodna z treścią linku)
- płatność za ilość kliknięć
- modele mieszane
Wybór modelu powinien zależeć od celu kupna linków sponsorowanych. Jednorazowa opłata może być dobrym rozwiązaniem jeśli nastawiamy się na SEO / SEM, poprzez wpływanie na wyszukiwarki. Model płatności za kliknięcia ma tę zaletę, że lepiej oddaje skuteczność niż wyświetlenia. Jest też droższy i wcale nie gwarantuje, że osoba która kliknęła link zakupi produkt lub usługę.
Dość specyficzną formą są też linki programów partnerskich. W takim przypadku, link ma identyfikować polecającego produkt lub usługę. Zapłata może przybierać formę punktów, darmowych usług i gotówki, najczęściej wypłacanej po uzbieraniu pewnej kwoty.
Zapytaj eksperta o szczegóły »