Na wstępie trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie: czym jest pozycjonowanie strony internetowej?
W dużym skrócie jest to podjęcie takich działań, aby pozycjonowana strona pojawiła się na czołowych miejscach w wyszukiwarce (na polskim rynku głównie chodzi o google). Trzeba zdawać sobie sprawę, że google ma swoje wytyczne, które zabraniają podejmowania większości działań, służących do pozycjonowania. W przypadku procesu pozycjonowania większości fraz, trzeba nagiąć reguły Google, aby uzyskać pozytywny efekt.
W parze z pozycjonowaniem idzie optymalizacja strony - czyli dostosowanie jej budowy i treści do pozycjonowanych słów kluczowych. Jest to niezwykle istotna kwestia i musi zostać poprawnie wykonana, a przede wszystkim zgodna z wytycznymi google. I to właśnie od optymalizacji strony rozpoczyna się proces pozycjonowania fraz. Poprawne jej wykonanie w bardzo dużym stopniu warunkuje sukces całego procesu. W niektórych przypadkach sam proces optymalizacji może spowodować, że strona będzie na czołowych miejscach w wyszukiwarce, jednak trzeba tu zaznaczyć, że dotyczy to bardzo prostych słów kluczowych. W przypadku cięższych fraz niezbędny
jest proces pozyskiwania linków do strony.
Proces pozyskiwania linków jest najcięższą kwestią, ponieważ jest on w większości przypadków nie akceptowany przez google. Każdy link może się okazać, że został pozyskany celowo do podniesienia pozycji w wyszukiwarce i taka strona może zostać ukarana przez google. Są jednak strony, z których pozyskany link jest przez google w pewnym stopniu akceptowany - jak np. branżowe katalogi stron. Jednak jest to cienka granica pod względem tego czy link zostanie uznany za akceptowalny, czy czy już niewłaściwy. Dlatego niskiej jakości katalogi stron/firm często są uznawane za już nieakceptowalne i takich miejsc trzeba unikać. Mimo wszystko katalog firm, który do tej pory google akceptowało, jutro już może być powodem kary za celowe manipulowanie pozycjami.
Jest to tylko przykład tego, jak cienka granica jest w pozyskiwaniu linków ze stron. Strony trzeba bardzo starannie dobierać, a sam proces doboru odpowiednio rozłożyć w czasie. Źródła linków powinny być zróżnicowane i w miarę możliwości pokrewne tematycznie.
Kwestia trwałych efektów pozycjonowania - nigdy nie ma 100% gwarancji trwałej pozycji. Możemy jedynie minimalizować ryzyko wahań pozycji, ale nigdy go nie wyeliminujemy. Dobrym przykładem "niepewności pozycji" może być sprawa strony play.pl bądź bmw.de - które otrzymały filtr za podejmowane działania pozycjonerskie, które przez wiele lat były akceptowane.
Istotną kwestią jest również uświadomienie sobie, że wyszukiwarka google jest własnością obcej firmy i może sobie dowolnie ustawiać pozycję stron (chociażby banując/filtrując wybrane strony). Dlatego nikt nie może w 100% być pewny osiągnięcia czołowych pozycji. Może jedynie starać się je osiągać. Jeżeli jakaś firma mówi, że na pewno jest w stanie osiągnąć czołowe pozycje - mija się z prawdą
i stara się ukryć pewne kwestie, na które nie ma wpływu, i które powodują, że nie mają 100% kontroli nad wynikami.
Biorąc to wszystko pod uwagę, warto zatem podejmować współpracę z firmami, mającymi duże doświadczenie oraz wiedzą, jakie działania pozycjonerskie podjąć, aby ograniczać ryzyko przy osiąganiu wysokich pozycji. Przy tym warto wybierać firmy, które rzetelnie uświadamiają Klienta, że pozycjonowanie nie może być w pełni bezpieczne i zawsze trwałe.
Zapytaj eksperta o szczegóły »