Co do zasady uszkodzeń bocznych opon w autach osobowych się nie naprawia (choć oczywiście są wyjątki).
Podczas jazdy boki opony cały czas pracują - przyspieszanie, hamowanie, skręcanie, jazda po dziurach itd. to wszystko przenosi się na boki opony. Tutaj właśnie następują największe ugięcia, skręcenia czy naprężenia opony. Dzieje się tak dlatego, że boki są zazwyczaj najcieńszą i najdelikatniejszą częścią opony (wyjątkiem są opony wykonane w technologii Run Flat, umożliwiające dzięki wzmocnionym bokom jazdę nawet po utracie ciśnienia w kole).
Nie oznacza to jednak że naprawa uszkodzenia bocznego jest zawsze niemożliwa. Są specjalne, wzmacniane łaty, które w wyjątkowych sytuacjach można zastosować na bokach opon (najważniejszy jest stan wewnętrznej osnowy opony). Można również naprawić opony tzw. metoda na gorąco. Pod wpływem wysokiej temperatury i ciśnienia opona w miejscu uszkodzenia jest zalewana gumą i zgrzewana.
Naprawa uszkodzeń ściany bocznej lub barku opony osobowej jest zazwyczaj nieopłacalna i często niemożliwa. Bezpieczniej jest zakupić identyczną nową lub nawet używaną oponę w dobrym stanie.
Zarówno naklejanie specjalnych łat (wulkanizacja chemiczna) jak i wulkanizowanie „na gorąco” jest często spotykane w przypadku opon ciężarowych, przemysłowych, rolniczych itp. Opony te mają inną budowę (m.in. większa grubość) i są droższe od opon osobowych dlatego kosztowne naprawy tych opon są wykonalne i się kalkulują. Warto zauważyć również że opony te są zazwyczaj użytkowanie przy mniejszych prędkościach.
Dla własnego bezpieczeństwa - w przypadku uszkodzenia boków opony każdorazowo należy zasięgnąć fachowej porady wykwalifikowanego wulkanizatora!
Zapytaj eksperta o szczegóły »