Najprościej ujmując silnik wysokoprężny (silnik Diesla) jest w stanie znacznie lepiej wykorzystać energie zawartą w paliwie, dzięki czemu potrzebuje mniej paliwa, niż silnik benzynowy aby wygenerować taką samą moc użyteczną. Sprawność silników z zapłonem samoczynnym wynosi 40-45%, natomiast rozwiązania oparte na benzynie osiągają około 30% czyli ich sprawność jest znacznie mniejsza od sprawności silników Diesla. Teoretycznie idealny silnik cieplny (silnik Carnota) miałby sprawność 60% niestety w praktyce tylko niektóre silniki diesla (np okrętowe) są w stanie przekroczyć 50% wydajności.
Warto pamiętać, że obliczanie sprawność silnika nie zależy tylko od energii (ciepła), która wyniku spalania paliwa jest zamieniana na pracę mechaniczną. Istotne są również straty wyniku tarcia ruchomych elementów w silniku, napędu podzespołów pomocniczych itp.
Zapytaj eksperta o szczegóły »