Oprogramowanie CRM może znaleźć zastosowanie w każdej firmie, a pytanie należało by sformułować raczej: Kiedy stosowanie CRM w firmie będzie opłacalne?
Oprogramowanie CRM jest narzędziem, którego głównym przeznaczeniem jest wspomaganie w zarządzaniu relacjami z Klientami a zatem jeśli klientów jest mało, a do tego relacje z nimi nie wymagają znajomości przebiegu wcześniejszych kontaktów system CRM nie będzie w pełni wykorzystywany a przez to inwestycja w jego zakup nie zwróci się.
Wśród głównych wskazań do wykorzystania CRM możemy wyróżnić:
1. Prowadzenie kontaktów i relacji z klientami przez więcej niż jedną osobę.
Jeżeli mamy do czynienia z firmą, w której za kontakty z Klientem odpowiada więcej niż jedna osoba system CRM pomoże zebrać informacje o wszelkich danych kontaktowych klienta, przebiegu kontaktów z klientem, ew. ustaleniach, ofertach, czy problemach. Dzięki CRM handlowcy i przedstawiciele firmy mogą się wzajemnie w pełni zastępować, a historia współpracy z klientem jest cały czas zapisana w systemie. Pracownicy dzięki temu nie tracą czasu na przekazywanie sobie czy wyszukiwanie informacji przez co stają się bardziej efektywni.
2. Relacje z klientami wymagają przechowywania wielu różnych informacji o negocjacjach, wcześniejszych ofertach, zapytaniach, preferencjach klienta itp. W takiej sytuacji CRM pozwala dobrze spersonalizować potrzeby klienta oraz trafnie sformułować ofertę dla niego. W tym przypadku firma zyskuje na jakości obsługi klienta i zwiększa przychody dzięki lepiej dobieranym ofertom.
Na końcu należy nadmienić iż systemy CRM mogą znacznie różnić się od siebie pod względem swojej funkcjonalności. Najprostsze systemy to jedynie bazy danych kontaktowych klientów z dopiskami dot. przebiegu współpracy. Najnowsze systemy natomiast (SFA) są już automatycznymi asystentami obsługi klienta które nie tylko wspomagają ale wręcz analizują i planują relacje z klientami.
Co do ostatecznej decyzji o opłacalności w dobie wszechobecnej personalizacji rozwiązań zachęcamy do rozpatrywania każdego przypadku indywidualnie.
Zapytaj eksperta o szczegóły »